Katy Perry_'Bon Appétit'
Katy Perry's "Bon Appétit" is a
video comparing a woman to a meal, ready to be devoured, as indicated by not
only the visual themes throughout the video, but also by the lyrics. The video
starts with some squirting noises as the name of the song is
coated onto some batter, followed by a neon “NSFW” (Not
Safe for Work) which marks the
start of a rather disturbing experience.
Katy Perry
appears covered in saran wrap, much like a steak, and is presented to the
viewer with skin-colored, form-fitting lingerie. A group of knife-sharpening
chefs surround her, cut her out, and push her into a vat of flour, like one
would do to batter, before pounding it (which I think is the metaphor they were
going for here). The group
of chefs then roll her out like dough, twisting her body in several disturbing
ways. She’s put on a wooden board, seasoned and “dressed” with a plethora of
vegetables, and thrown into a boiling pot of water. Her nails, and the rest of
her body, are basted “sensually”. Her hair is chopped off, her tongue is burned,
and she is garnished with some shiny caviar (which serves as a pair of earrings). There is a
cut to Quavo, money in hand, singing about what he will do with the lady now
spread out on his table. A stripper pole emerges from the table, and she begins
dancing for the group of men around the table. The video
ends with Katy Perry in front of a cherry pie made of body parts. Visually,
this video manages to convey the message of the lyrics very well, as you can see.
[Chorus:
Katy Perry]
'Cause I'm
all that you want, boy
All that
you can have, boy
Got me
spread like a buffet
Bon a-, bon
appétit, baby
Appetite
for seduction
Fresh out
the oven
Melt in
your mouth kind of lovin'
Bon a-, bon
appétit, baby
[Verse 1:
Katy Perry]
Looks like
you've been starving
You've got
those hungry eyes
You could
use some sugar
'Cause your
levels ain't right
I'm a
five-star Michelin
A Kobe
flown in
You want
what I'm cooking, boy
[Pre-Chorus:
Katy Perry]
Let me take
you
Under
candle light
We can wine
and dine
A table for
two
And it's
okay
If you take
your time
Eat with
your hands, fine
I'm on the
menu
[Chorus:
Katy Perry]
[Verse 2:
Katy Perry]
So you want
some more
Well I'm
open 24
Wanna keep
you satisfied
Customer's
always right
Hope you've
got some room
For the
world's best cherry pie
Gonna hit
that sweet tooth, boy
[Pre-Chorus:
Katy Perry]
[Chorus:
Katy Perry]
[Verse 3:
Quavo]
Sweet
potato pie
It'll
change your mind
Got you
running back for seconds
Every
single night
[Verse 4:
Takeoff]
I'm the one
they say can change your life
No
waterfall, she drippin' wet, you like my ice? (Blast)
She say she
want a Migo night
Now I ask
her, "What's the price?" (Hold on)
If she do
right, told her get whatever you like
[Verse 5:
Offset]
I grab her
legs and now divide, aight
Make her do
a donut when she ride, aight
Looking at
the eyes of a dime, make you blind
In her
spine and my diamonds change the climate
[Verse 6:
Quavo]
Sweet
tooth, no tooth fairy
Whipped cream,
no dairy
Got her hot
light on, screaming, "I'm ready"
But no
horses, no carriage
[Chorus:
Katy Perry]
This, I believe, illustrates quite well where we currently are regarding our view of women.
Here is the link to the video
Joana Rita Santos Janeiro, n. 146220
Olá, colega. Claramente temos aqui presente a hipersexualização do corpo feminino levada ao extremo. Além da música conter uma letra bastante perversa e ousada que grita a necessidade de sexo e a disponibilidade por parte de Perry, o vídeo musical também fala por si, na utilização de cores vibrantes e por a narrativa que é revelada. O que choca aqui o espetador, em meu entender, não é a novidade deste género de texto cultural, algo que já é bastante recorrente na indústria musical, mas sim o comportamento por parte da cantora ao expor o seu corpo e o modo inquietante que “Bon Appétit” revela na sua composição.
ReplyDeleteEnquanto seres críticos e racionais, somos levados a pensar sobre qual é a função que esta música detém nas indústrias culturais. Efetivamente somos remetidos a questionar a intenção de Katy Perry ao produzir esta música – será que o que está a ser vendido é a música em si ou é a utilização do corpo feminino para atrair mais audiência? É uma questão que oferece dúvidas. Com efeito, qualquer que seja o propósito, é uma sonoridade que fica no ouvido… ~
Samuel Santos, 51049
São exemplos como este que me fazem questionar a qualidade dos "role models" que existem na atualidade. Estas pessoas são parte de quem influência as gerações mais jovens a definir uma identidade própria, e com base neste video (e música), não consigo ver nada de bom para quem assiste a tal. Pergunto-me se as nossas escolhas para definir "role models" (porque no final de contas somos nós que escolhemos quem se torna famoso) irão mais além de isto, ou se as ambições das gerações futuras (e presentes) se irão ficar por ser um prato de comida, entre muitas outras coisas.
ReplyDeleteMiguel Velez, 149542